Boinfo
Här har vi samlat information om de vanligaste frågorna som kommer in till oss gällande boende. Hittar du inte svar på det du söker så är du välkommen att kontakta oss.
Balkong och uteplats
Du som har en balkong eller uteplats har ett trevligt "extra rum" men också ett ansvar att ta hand om denna.
Balkong
Det är viktigt att du tar hand om din balkong så att den ser trevlig och städad ut. Häng balkonglådor på insidan av räcket, så att de inte riskerar att ramla ner. Tänk på att vattna så att inget hamnar på grannens balkong. Det är inte tillåtet att göra hål för att fästa saker på balkongräcken, inglasningar eller i fasaden. Det är heller inte tillåtet att måla om, montera solskydd eller markiser utan vårt godkännande.
Uteplats
Du ansvarar för att din uteplats och trädgård är välskött och städad. Gör gärna fint och plantera blommor men du måste själv sköta om dem. Du ansvarar också för att:
- Gräsmattan ska klippas regelbundet och vara välvårdad.
- Perennrabatter rensas vid behov.
- Klippa och rensa buskar vid behov, ta bort döda och skadade grenar. Föryngringsbeskär när det behövs.
- Sköta häckar runt trädgården.
- Rensa planteringsytor
- Rensa ogräs och mossa från plattor
- Laga och olja/måla staket vid behov
- Trädäck, staket och skärmväggar ska hållas rena
- Om du har en vattenbrunn som ska ta emot regnvatten behöver den hållas ren från löv och jord.
- För att beskära eller ta ner träd kontaktar du oss.
Vi gör besiktningar för att hålla området välskött och trevligt. Om du inte sköter din uteplats, tomt eller trädgård kan det medföra en kostnad för dig. Om du ska flytta och har gjort stora förändringar som inte godkänts av oss kan du bli skyldig att återställa dem innan nästa hyresgäst flyttar in. För att bygga altan, sätta upp plank eller staket, göra hål i fasaden eller andra förändringar på fastigheten måste du först prata med oss och få vårt godkännande.
Du ansvarar för att din balkong, uteplats eller tomt är välskött och städad. Utrymmet får inte användas som ett förråd för skräp eller diverse bråte. Det kan få förödande konsekvenser om det uppstår en brand. Råttor och möss lockas av spilld mat. Mata därför inte fåglar från balkongen, uteplatsen eller gården.
Bostadsanpassning
Här kan du läsa om hur det går till att ansöka om bostadsanpassning och om hur processen går till. Broschyr - bostadsanpassning. Länk till annan webbplats.
Det är kommunen som beslutar om bostadsanpassning - inte vi på SäBo.
Har du några frågor finns mer information på kommunens hemsida: https://www.saffle.se/boende-trafik-och-miljo/bygga-nytt-riva-eller-forandra/bostadsanpassning.html Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Ni kan även kontakta kommunens handläggare på tel: 0533-68 17 42. Länk till annan webbplats.
Cyklar
Utanför de flesta av våra fastigheter finns cykelställ där du kan ställa din cykel. Om du använder din cykel väldigt sällan eller inte alls rekommenderar vi att du istället ställer den i något av våra cykelförråd för att på så sätt skapa mer utrymme för dem som använder sin cykel ofta. Av brandsäkerhetsskäl är det inte tillåtet att ställa cyklar och mopeder i trapphusen.
Djur
Husdjur är tillåtna. Du är ansvarig för ditt husdjur. Om du tar med dig ditt djur ut på området så är det viktigt att du håller det under uppsikt. Har du hund är du skyldig att ha den kopplad och att plocka upp bajset efter den.
Grillregler
- Gemensamma grillplatser
Grilla gärna vid en gemensam grillplats om en sådan finns i ditt område. Ett tips är att använda en engångsgrill som du ställer på gallret och sedan tar med dig när du går därifrån. Släng inte engångsgrillen i soporna direkt, då det kan dröja upp till 24 timmar innan den svalnat tillräckligt för att inte soporna ska ta eld. Tänk också på att plocka med annat skräp så att det blir lika trivsamt för nästa som vill grilla. Om du använder ved eller grillkol, se till att ha med dig vatten för att släcka glöden innan du lämnar platsen.
- Egen grill
Det går också bra att ställa ut en egen grill en bit ifrån huset så länge röken inte letar sig in i lägenheterna intill. Tänk bara på att inte lämna grillen obevakad och att ta med den tillbaka när du grillat klart. Släck med vatten så du är säker på att glöden är släckt.
- Grilla på balkong eller uteplats
På balkonger och uteplatser är det endast tillåtet med elgrill som ska ha termostat för att undvika överhettning. Gasol- och kolgrill är alltid förbjudet på grund av brandrisken.
Om du vill grilla på din balkong eller uteplats är det viktigt att du tar hänsyn till dina grannar. Rök och matos tar sig ofta in genom friskluftsintagen i fasaden och dina grannar kan besväras av lukten. Vi ber dig därför att prata med dina grannar innan du börjar grilla och att avstå om någon motsätter sig din grillning.
Förråd
Till varje lägenhet hör minst ett förrådsutrymme. Till vissa förråd måste du själv köpa ett eget hänglås. Har du svårt att hitta ditt förråd, kontakta din fastighetsskötare. Ibland ligger de på vinden och i bland i källaren.
Källsortering/sophantering
På SäBo värnar vi om miljön och det är därför viktigt att du källsorterar dina sopor. I ditt sophus ser du vilka inlämningsmöjligheter som finns. Sådant som inte kan slängas i sophus lämnas in på kommunens återvinningsstationer.
Se filmer för ytterligare förhållningsregler:
Nycklar och säkerhetsdörr
Till varje lägenhet erhålls vanligtvis 3 stycken lägenhetsnycklar. Ibland tillkommer också gemensamma nycklar som exempelvis källarnyckel och tvättstugenyckel. Några områden har även nyckel till förråd. Taggar förekommer också.
Om du vid avflyttning inte har alla nycklar tillhanda är vi tyvärr tvungen att byta lås och debitera för detta. Byte av låscylinder kostar 1800kr.
Kostnad för en nyckel är 450 kr och för en tagg 200 kr. Det är förbjudet att kopiera upp egna nycklar. Om du önskar fler nycklar eller taggar kontakta Kundcenter.
Vänd dig till din fastighetsskötare eller till kontoret för att få hjälp. Inträffar det efter kontorstid, kvällar eller helger, kontaktar du vår fastighetsjour på 054-83 06 70. En upplåsning under jourtid kostar 1250 kronor. Legitimation ska uppvisas.
Se film nedan för information om din säkerhetsdörr
Renovering
Frågor gällande renovering hänvisas till vår besiktningsman. För kontakt angående detta ring 0533-68 17 31.
Skadedjur
Skadedjur och annan ohyra är mer vanligt förekommande i våra hem än vi tror. Det är därför viktigt att hålla rent och torrt i din lägenhet. Du kan själv förebygga uppkomsten av skadedjur genom att till exempel hålla diskhon ren från smutsig disk och alltid torka golvet efter att du duschat.
Misstänker du skadedjur i din lägenhet gör du en felanmälan på detta till Kundcenter på 0533-68 17 00. Du är skyldig enligt lag att anmäla detta till din hyresvärd.
Studsmatta och flyttbara pooler
Studsmattor/flyttbara pooler får du endast ställa ut på den tomt som hör till din bostad (dvs uteplats), om du har en sådan enligt ditt hyresavtal. Tomten ska också vara inhägnad av staket. Du är själv ansvarig för om några olyckor skulle ske. Utöver detta får ingen studsmatta/flyttbar pool ställas ut.
Anledningen till ovanstående regler är för att vi som markägare är ansvariga för sådant som ställs ut på vår mark, oavsett om det är vi som ställt dit det eller inte. Eftersom vi inte vill att det ska hända några olyckor och inte har möjlighet att bevaka användningen av redskapen så kan vi tyvärr inte ta ansvar för att de finns på vår mark.
Trapphus och källare
Trapphus och källargångar räknas som utrymningsvägar och får ej blockeras av cyklar, barnvagnar, skor. Tänk också på att det försvårar för våra lokalvårdare att hålla dessa utrymmen i gott skick. Många människor är allergiska mot rök. All rökning i trapphus, hissar, tvättstugor och andra allmänna utrymmen är förbjudet. Var uppmärksam på att det inte lyser i allmänna utrymmen när ingen vistas där.
Tv och telefoni
Fibernät finns i de flesta av Säfflebostäders fastigheter. Nedan hittar du information om tjänsteutbud för både TV, Internet och IP-telefoni via Säffle fibernät.
Vid frågor och felanmälan gällande TV och fibertjänster kontakta leverantören Säffle Fibertjänst AB Öppnas i nytt fönster..
I din hyra ingår baskanalerna 1, 2, 4, SVT24 och Kunskapskanalen. För att aktivera gratiskanalerna kontaktar du Telia på telefon 90 200 eller på deras hemsida https://www.telia.se/privat/bredband/kollektiva-tjanster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Telia kräver ditt produktnummer för att aktivera tjänsten. Produktnumret hittar du på ditt hyresavtal eller på din avi. Telia aktiverar sedan tjänsten och skickar en TV-box via post och TV-koder via mail eller sms.
Tvättstuga
För närvarande har vi tre system för bokning av tvättider: lista, bokningscylinder eller bokningssystem med tagg. För allas trevnad, lämna tvättstugan och maskinerna väl rengjorda efter avslutat tvättpass. Ta aldrig någon annans tvättid! Misskötsel av tvättstugan leder till varning och kan vid upprepad misskötsel leda till avhysning.
Se filmer för ytterligare förhållningsregler:
Värme och ventilation
För att inomhusklimatet ska vara trivsamt och hälsosamt behöver ventilationen i huset fungera korrekt. För att få ett så bra inomhusklimat som möjligt ska alla tilluftsventiler hållas öppna. Luft sugs ut genom utsugsventiler i kök och badrum vilket gör att ny frisk luft behöver komma in. Om ventilerna är stängda ökar risken för att dålig luft sugs in via brevinkastet eller eventuella otätheter mellan lägenheter.
Tips för ett bra inomhusklimat
- Se till att fönsterventilerna är öppna.
- Rengör spiskåpans fettfilter regelbundet.
- Håll ventilerna rena från damm och smuts.
- Vädra snabbt och effektivt genom tvärdrag.
- Låt badrumsdörren stå öppen efter bad eller dusch eller när du torkar blöta kläder.
- Täck inte dina element med gardiner eller möbler. Luften måste kunna röra sig fritt.
Värmen justeras automatiskt när det blir kallare ute. Det innebär att det är temperaturen ute som styr. Under våren och hösten, som har kalla nätter och varmare dagar, kan det ibland ta en stund innan systemet hittar rätt balans. Då kan du uppleva att det blir lägre temperatur i lägenheten men systemet reglerar detta på någon dag.
När elementet har värmt upp rummet till rätt temperatur stängs det av och svalnar efter ett tag. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute.
Är elementet kallt nedtill men varmt upptill? Det är helt i sin ordning. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Ett kallt element behöver inte betyda att något är fel. När temperaturen i lägenheten når 20 grader eller mer ska elementen bli kalla. Det innebär att du kan uppleva att elementet känns kallt trots att lägenheten har rätt temperatur.
Det största problemet vid höga temperaturer under en värmebölja är att solen strålar in genom dina fönster. Ett effektivt sätt att minska solinstrålningen är att reflektera bort så mycket som möjligt ut genom fönstret igen. Ljusa blanka ytor reflekterar ut betydligt mer sol än mörka ytor. Blanka persienner eller ljusa rullgardiner fungerar mycket bra. Tänk på att de bör sitta så nära fönsterytan som möjligt.
Elektriska apparater avger värme
Alla elektriska apparater avger värme när de används och de är även ett problem vid övertemperaturer. Genom att minska din användning av vissa apparater under en värmebölja kan du få ner inomhustemperaturen något. Du kan till exempel:
- Släcka onödig belysning och i första hand använda lysrör och lågenergilampor.
- Stänga av och dra ur apparater i stand-by lägen som till exempel dator, TV och stereo.
- Stänga av diskmaskinen innan torkprogrammet. Låt värmen i rummet torka disken istället.
- Värma mat och vatten med mikrovågsugn och vattenkokare istället för att använda spis och ugn.
- Hänga tvätt inomhus. Värme tas ur inomhusluften för att torka de våta kläderna.
Vädra och ventilera på rätt sätt
Låt inte fönster och dörrar som är placerade på varma solväggar stå öppna. Vädra istället mot skuggsidan. Undvik helst att vädra så länge inomhusluften är kallare än utomhusluften. Då släpper du in varm luft istället för att ta hand om kalluften som redan finns i din lägenhet. När temperaturen ute är lägre än inne kan du försöka att ordna korsdrag. Tänk dock på inbrottsrisken och att något kan rasa ut ur fönstret vid plötsliga vindpustar.
-
Säfflebostäder AB
Expeditionen Säfflebostäder AB
Säfflebostäder AB
Kundtjänst: 0533-68 17 00 (telefontid mån och fre: kl. 08:00-09:00, 09:30-12:00, tis-tors: kl. 08:00-09:00, 09:30-12:00, 13:00-14:30)
Uthyrning: 0533-68 17 07 (telefontid kl. 08:00-09:00, 09:30-12:00)
Fastighets- och störningsjour: 054-83 06 70 (efter kontorstid)info@safflebostader.se
Felanmälan gör du till: felanm.safflebostader@saffle.se eller via Mina Sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Hamngatan 4 B, Säffle
Besökstider
Tisdag-torsdag 13:00-15:00
Lunchstängt 12:00-13:00
Övriga tider enbart tidsbokning