Frågor om sophämtning och matavfall
Här på du svar på de vanligaste frågorna som rör insamling av matavfall.
Om du fortfarande har frågor som du inte fått svar på är du välkommen att kontakta oss via vår chatt.
Nej, dina matavallspåsar i papper är tillverkade så att de fungerar i rötningsprocessen. Du kan därför inte använda de bruna papperspåsarna som du får i din matvarubutik.
Om dina bruna matavfallspåsar håller på att ta slut, signalerar du detta genom att fästa den näst sista påsen under locket på ditt bruna sopkärl. På nästa runda i ditt kvarter kommer du att få en ny rulle matavfallspåsar.
Om du har helt slut på dina påsar kan du hämta på Östby miljöstation. Tänk då på att ta med dina kunduppgifter.
Det är lätt att ditt matavfall blir för blött. Låt därför gärna maten rinna av en stund i vasken, eller i slaskskrapan så att den "torkar till" lite innan du lägger den i matavfallspåsen.
Du kan även lägga lite hushållspapper i botten på din bruna papperspåse.
Visst kan du det. Om du redan nu delar sopkärl med din granne kan ni även dela matavfallskärl.
För att kunna dela avfallskärl med din granne behöver du göra en ansökan. Denna ansökan hittar du under våra e-tjänster.
När det blir kallt ute kan ditt matavfall frysa fast i kärlet.
- Om ditt matavfall är blött, är det bra om det kan få rinna av ordentligt i vasken innan du lägger det i matavfallspåsen.
- Har du en gammal dagstidning (eller äggkartong) kan du lägga denna i botten av ditt sopkärl. Det förhindrar att matavfallspåsen fryser fast.
- Ställ ut ditt matavfall under en hink, så att påsen får frysa till innan du lägger den i kärlet.
- Använder du hushållspapper? Lägg gärna en liten bit av detta papper i påsen. Den suger upp överflödig vätska.
- Om du ser att ditt matavfall frusit fast i kärlet, försök att hacka loss denna innan vi kommer och tömmer. Då underlättar du för våra chaufförer.
Syftet med det bruna kärlet är att sortera ut matavfall. Används inte kärlet så kommer det att hämtas tillbaka avrenhållningsenheten och ni tilldelas ett abonnemang för osorterat avfall istället.
Biogas är ett bränsle som kan användas som drivmedel till fordon.
Biogödsel i sin tur används som gödning och växtnäring till lantbruk.
Ditt matavfall kommer att tömmas med samma intervall som dina hushållssopor, alltså var 14:e dag.
Både det gröna och det bruna kärlet kommer att tömmas vid samma tillfälle. Vår sopbil har två fack, och tömmer en soptunna i taget.
Om du har extra mycket sopor och ditt kärl behöver en extra tömning kan du beställa en budning (extra tömning). Du kan köpa en röd säck som du ställer bredvid ditt kärl. Säcken tas med på ordinarie tömningsdag. Kostnad för din extrasäck är 120 kronor. Kostnad för extra tömning för kärl med storlek
140 liter - 215 :-/tömning
190 liter - 292 :-/tömning
240 liter - 421:- /tömning
Extra tömning av matkärl kostar 215:-/tömning
Kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig med detta.
Chatta med oss! Vi svarar gärna på dina frågor. Du kan även kontakta vår kundservice på 0533-68 15 89, eller skicka e-post till: varenhallning@saffle.se så hjälper vi dig.
Vår telefontid är vardagar mellan 09:30-12:00, men via chatt når du oss hela dagen.
Ditt sommarabonnemang gäller mellan 1/4-31/10 varje år. Tömningen av ditt kärl startar automatiskt.
Denna information hittar ni i renhållningsguiden. , 934.2 kB. Information om tömning vid jul och nyår skickas ut separat med post.
Vid frågor eller synpunkter som rör återvinningsstationerna:
- Felanmäl återvinningsstationerna genom vår app "Felanmälan Säffle-Åmål".
- Chatta med oss, vi kan ta emot din felanmälan på detta sätt.
- Skicka e-post till teknik.fritid@saffle.se, ring 0533-68 17 50.
Säffle och Åmåls kommuner har tagit ett beslut om att kärl för matavfall ska finnas. När detta arbete dras igång kommer detta att ske områdesvis. Du får information när vi närmar oss ditt område.
-
Kundservice vatten- och renhållning
Frågor om fakturor, abonnemang, kärl och tömning av sopor
Teknik och fritid Säffle-Åmål
0533-68 15 89
Järnvägsgatan 9, Säffle
Chatta med oss! Vi svarar gärna på dina frågor. Även om vi inte är på plats kan du använda chatten dygnet runt för att själv söka fram svaret på de flesta av dina frågor.
Vår telefontid är vardagar mellan 09:30-12:00, men via chatt når du oss hela dagen.