
Maten i förskolan
God och näringsrik mat är en förutsättning för att kunna vara med i förskolans verksamhet. Vi arbetar aktivt i våra förskolor för att både maten och måltidsvanorna ska vara så bra som möjligt.
Alla som jobbar med maten i skolan har som målsättning att ge alla matgäster en god, varierad och näringsriktig måltid som serveras i en lugn och avkopplande miljö. De strävar också efter att maten om möjligt ska framställas av närproducerade, ekologiska, rättvisemärkta livsmedel samt att maten är egenproducerad i största möjliga utsträckning.
Säffle kommun har avtal med Skafferi Värmland/Skafferi Väst.
Via länken nedan finner du förskolornas matsedel. Gå in via länken och sök på förskolans namn, alternativt "Säffle Kommun" för att komma till matsedeln för respektive förskola. Genom att klicka i stjärnan till vänster om namnet på förskolan, sparas den som en favorit hos dig.
Matsedeln gäller ej för Enens förskola eller fristående förskolor.
Säffle kommun erbjuder specialkost till de barn som av någon anledning inte kan äta den ordinarie måltiden. Utbudet grundar sig på skollagens krav på näringsriktiga måltider och resurserna inom måltidsverksamheten.
Hur ansöker jag om specialkost?
Ansökan görs vid varje årsskifte (1:a januari vid nytt år) eller i samband med att barnet börjar i förskolan.
Varför har vi en livsmedel- och måltidspolicy?
Livsmedel- och måltidspolicyn fungerar som ett styrande dokument och ett stöd för att kvalitetssäkra upphandling, inköp och måltider inom kommunen. Policyn gäller för förskola, skola och omsorg som bedrivs inom Säffle kommun.
Varför har vi pedagogisk lunch?
Matvanor grundläggs vid tidig ålder, såväl i hemmet som i förskola, skola och fritidshem. Pedagogernas uppgift är att vara goda förebilder och tillsammans med måltidspersonalen sprida information och verka för att främja goda matvanor, matkultur och social samvaro. Det kan handla om att berätta om råvarornas kvalitet och ursprung, betydelsen av att inte slänga mat och uppmuntra till ökad grönsakskonsumtion. Närvaro av pedagoger och vuxna är viktig för att kunna skapa en lugn och trivsam måltidsmiljö i förskola, skola och fritidshem.
Riktlinjer och förhållningssätt vid pedagogisk lunch
Vid pedagogisk lunch ska de vuxna vara en förebild och bidra till att det blir en trevlig måltid, genom att företrädesvis:
- äta av alla måltidskomponenter* som serveras, för att uppmuntra barn och elever att smaka på alla alternativ eller nya maträtter i en positiv dialog.
- äta en balanserad måltid enligt Livsmedelsverkets tallriksmodell.
- äta tillsammans med barnen eller eleverna och föra dialog, gärna med maten som samtalsämne.
- vara kvar tills de flesta eleverna ätit färdigt.
*Förutsätter att pedagogen ej innehar allergi eller intolerans. Vid nämnda situation kan man på ett pedagogiskt sätt förklara varför man ej kan äta av en viss livsmedelsgrupp.
Uppdraget pedagogisk lunch innebär också att du bidrar till hållbarhet, minskat matsvinn och en god måltidsmiljö, genom att
När du äter pedagogisk lunch förväntas du också att:
- arbeta för en behaglig ljudnivå.
- arbeta för att minska onödigt spring i skolrestaurangen
- bidra till att minska matsvinnet genom att uppmuntra till lagom mängd mat åt gången som man äter upp.
- stötta samtliga barn och elever i skolrestaurangen eller i förskolans måltidsmiljö.
- försöka integrera lärande av förskolans och skolans läroplan i måltidsituationen.
Vid pedagogisk lunch ska jag som pedagog
- följa riktlinjerna för pedagogiska måltider.
- känna till och omsätta kommunens Livsmedels- & måltidspolicy
- vara lyhörd för den enskilda elevens eller barnets behov
- uppmärksamma tecken på om barnets behov inte blir tillgodosedda inom Behovskompassens område "Må bra". Om barnet inte upplevs ha en god fysisk hälsa, och en hälsosam livsstil, samt uppvisar negativa eller destruktiva beteenden ska ett upptäckarkort fyllas i, samt kontakt med närmaste lärare eller barnkontakt ske. Detta i enlighet med arbetssättet för Backa barnet.