Daniel Bergman, ordförande i Föreningen Seffle-Motorn

Tips och inspiration från föreningen Seffle-Motorn

En av Säffles många aktiva och inspirerande föreningar är Seffle-Motorn. Föreningen är en samlingspunkt för motorintresserade personer i alla åldrar där främjandet av den berömda Sefflemotorn, som en gång i tiden tillverkades i Säffle, är det självklara huvudsyftet med verksamheten.

Föreningens medlemmar har nyligen genomfört ett av sina hittills största projekt – det nya spännande och ambitiösa evenemanget Made in Säffle: Båt- och motorfest som gick av stapeln den 8 juni vid Bibliotekskajen och Brucegatan. Evenemanget blev en stor och uppskattad publiksuccé som samlade både unga och gamla besökare.

En av Seffle-Motorns många drivna eldsjälar är ordföranden Daniel Bergman som gärna delar med sig av tips och goda råd till andra föreningar som har planer på att genomföra evenemang.

Berätta lite om er verksamhet!

Vi renoverar motorer, främst åt varandra men vi tar även in motorer externt vid förfrågan. Föreningen har dessutom två båtar med Sefflemotorer som medlemmarna kan nyttja. Vi träffas varje onsdag mellan klockan 18 till 21 i en före detta modellverkstad som AB Seffle Motorverkstad huserade i men som numera ägs av Säfflebåtar. På våra möten pratar vi allmänt om det ena och det andra, och självklart blir det också fika.

Bogserbåten Rolf vid bryggan bakom Säffle bibliotek.

Evenemanget kommer att genomföras vid Bibliotekskajen.

Hur väcktes idén om Made in Säffle: Båt- och motorfest?

Det var jag som kom på att vi borde satsa på att anordna en båt- och motorfest. Det har pratats lite här och där om att Säfflebyggda båtar och motorer borde kunna synas tillsammans. Såväl motorer som båtar har ju varit viktiga och framstående industrier i Säffles historia. Vi tror också att gamla motorer och båtar är något som drar folk i alla åldrar, vilket visade sig stämma. Vi anordnade även några extra aktiviteter till de lite yngre så att det blev ett riktigt familjeevent.

Har ni stött på några utmaningar under arbetet med evenemanget?

Om det bara är någon som väcker idén och driver på i början så kommer resten på köpet. Många likasinnade vill ju träffas, men det måste till att någon tar tag i det. Utmaningar finns det så klart alltid, inte minst att det är så mycket praktiskt som måste ordnas inför eventet, mer än vad man kanske tror.

Vilka är dina bästa tips till föreningar som funderar på att genomföra ett evenemang?

• Se till att börja planera i god tid då det dyker upp saker efter vägen som man inte räknar med.
  • Sätt ihop en engagerad grupp som jobbar med evenemanget.
  • En eldsjäl, som leder projektet framåt, är också bra att ha.
  • Var synliga i sociala medier. Det är väldigt viktigt för att så många som möjligt ska upptäcka evenemanget och tycka att det verkar spännande.
Läs mer om Made in Säffle: Båt- och motorfest
Mer tips: så kan du marknadsföra ditt evenemang!
  • Helena Karlsson

Projektledare