När du söker ekonomiskt bistånd första gången

Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd använder du vår e-tjänst. Börja med att titta på filmen nedan där vi går igenom vad du behöver förbereda, hur du ansöker via e-tjänsten och var du ska vända dig när du har gjort din ansökan.

1. Efter att du har gjort din ansökan ska du boka ett besök hos Arbetsmarknadsenheten för ett första möte med en arbetsmarknadscoach. Du bokar tid genom att ringa 0533-68 30 20. Tänk på att du behöver kontakta Arbetsmarknadsenheten inom två arbetsdagar.
  2. Du kommer också att bli uppringd från Socialkontoret av en socialsekreterare vid Ekonomiskt bistånd. Det är därför viktigt att du har lämnat rätt telefonnummer när du gjorde din ansökan, och att du är tillgänglig via telefon. Samtalet är ett viktigt underlag till den individuella helhetsbedömningen och är nödvändigt för att vi ska kunna utreda rätten till bistånd. Saknas underlaget skulle det kunna leda till ett avslag.
  3. Inför ditt första samtal med socialsekreterare ska du ha läst igenom två dokument. Dokumenten hittar du här nedanför.
Klicka här för att ansöka om ekonomiskt bistånd

Viktig information gällande utbetalning av försörjningsstöd

För att få utbetalning direkt till ditt bankkonto måste ditt konto vara anmält till Swedbanks kontoregister. Du behöver inte vara kund hos Swedbank för att göra detta.

På www.swedbank.se Länk till annan webbplats. kan du med hjälp av BankID anmäla ditt konto till kortregistret eller se om ditt konto redan är anmält. Följ denna länk:

Utbetalning via SUS | Lönekonto | Kontoregister | Swedbank Länk till annan webbplats.

Saknar du BankID kan du ta med dig ditt ID-kort eller körkort och besöka Swedbank i Säffle och göra anmälan där. Det går också bra att hämta blankett (kontoanmälan) på socialkontoret som du själv lämnar in till Swedbank i Säffle.

Om ditt konto inte är anmält till kontoregistret så får du din utbetalning via en avi som kommer till dig på posten. Du får betala en avgift för att lösa in avin. Att anmäla ditt konto till kontoregistret är gratis.

Har du frågor är du välkommen att ringa Individ- och familjeomsorgen på telefonnummer 0533-68 16 77.

Vanliga frågor och svar

Om du inte har ett svenskt personnummer eller har ett Bank-ID kan du inte göra ansökan via e-tjänsten utan behöver kontakta socialförvaltningens reception under telefontiderna 08.30-09.30 på telefonnummer 0533-68 16 77.

Du behöver bifoga handlingar till din ansökan som bekräftar de uppgifter du lämnat kring tillgångar, inkomster och utgifter.
Du måste uppvisa vilka andra inkomster du sökt i första hand och vilken planering du har med Arbetsförmedlingen om du saknar arbete, alternativt visa upp läkarintyg för sjukskrivning.

Nedan hittar du en lista över vilka handlingar du behöver bifoga din ansökan:Klicka här för att se listan över handlingar du behöver bifoga din ansökan. , 163.9 kB.

Du behöver kontakta socialförvaltningen och informera om att du behöver ha tolk inför samtalet med socialsekreterare.

Behöver du ha information från oss muntligen måste du även informera socialförvaltningen om detta.

Se kontaktuppgifter nedan.

Säffle kommuns hemsida erbjuder också att viss text läses upp på olika språk.

Du har rätt att läsa allt som socialtjänsten skriver om dig. Socialtjänsten sparar information om dig i fem år och sedan förstör de informationen. Socialtjänsten får inte låta någon annan läsa informationen om dig.

Om du upptäcker att du skrivit fel saker i din ansökan, eller att du fått för lite eller för mycket pengar utbetalda, är det viktigt att du så fort som möjligt kontaktar socialsekreteraren. Har du fått för mycket pengar utbetalda är du skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden. Socialtjänsten kan upptäcka att det har blivit fel i handläggningen eller att ett felaktigt belopp har betalats ut till dig. Vi utreder i så fall om du måste betala tillbaka pengar. Om du medvetet lämnat fel uppgifter och socialsekreteraren misstänker bidragsbrott är socialtjänsten skyldig att polisanmäla det.

Socialförvaltningens reception

Socialförvaltningen

0533-68 10 00, 0533-68 16 77

Järnvägsgatan 13, Säffle (postadress: Säffle kommun, Socialförvaltningen,
    661 80 Säffle

Receptionens öppettider (helgfria vardagar)
    08:30-09:30
    09:50-12:00
    13:00-15:30

Våra handläggare träffas på telefontid (helgfria vardagar)
    08:30-09:30

Socialkontorets jourtelefon (efter kontorstid). Gäller enbart akuta ärenden avseende individ- och familjeomsorg som inte kan avvakta till telefontid nästa vardag.

• Arbetsmarknadsenheten

Forskningsvägen 1