Säffle kommun bäst i Sverige på Facebook

Säffle kommun hamnar på plats ett av 290 kommuner när de bästa kommunala Facebook-sidorna i Sverige rankas.

Det är dubbelt Värmland i topp när de 290 kommunala Facebook-sidorna i Sverige har rankats – Säffle på förstaplats och Karlstad på plats två.

- I dessa oroliga tider är det förstås extra värdefullt att ha en så pass kraftfull och väl uppbyggd kanal i sociala medier där vi snabbt kan förmedla samhällsinformation till många människor. Vi har haft oerhört stor nytta av kommunens Facebook-sida under corona-utbrottet, säger Ingemar Rosén, kommundirektör i Säffle kommun.

Det är företaget Social Media Champion (SMampion) som dagligen mäter aktiviteten och kvaliteten på Facebook-sidor tillhörande svenska kommuner, myndigheter, organisationer och företag. Rankingen har sammanställts av Kommunikationsanalys.se, och tonvikten ligger på kommunernas förmåga att skapa engagemang och gensvar och få spridning av informationen. Antalet reaktioner, delningar, kommentarer, visningar och viralitet är sådant som mäts. Någon hänsyn till kommunernas invånarantal tas inte – stora kommuners siffror jämförs rakt av med mindre kommuners.

Säffle kommun använder sin Facebook-sida för att förmedla samhällsinformation, men också för att marknadsföra kommunen och visa upp arbetet i de kommunala verksamheterna – inte minst genom filmmediet.

- Det känns jättekul! Vi ser det som ett kvitto på att ett långsiktigt och metodiskt arbete har gett resultat. Dessutom måste vi verkligen berömma alla våra följare och deras engagemang. Att en kommun med endast 15 000 invånare kan få ett sådant genomslag och placera sig överst i sådan hård konkurrens känns riktigt häftigt, säger Johan Österman, kommunikationsansvarig i Säffle kommun.

Senast uppdaterad • 2020-03-25