Bild
Kontakt

Studie- och yrkesvägledning

Vår studie- och yrkesvägledare kan informera och vägleda dig som är osäker på ditt studie- och yrkesval och har frågor om studier eller utbildningar.

Du är välkommen att ta kontakt för ett första vägledningssamtal.

Ett vägledningssamtal är ett individuellt samtal som handlar om dina tankar och önskemål kring studier och arbetsliv. Tillsammans pratar vi om dina erfarenheter och dina mål så att du kan få förutsättningar att göra ett så väl genomtänkt val som möjligt.

På ett vägledningssamtal hos oss kan du:

  • Få vägledning i hur du kan nå dina studie- och yrkesmål
  • Skriva en individuell studieplan
  • Göra en slutbetygs- och examensplanering
  • Få information om studievägar, behörigheter och studieekonomi
  • Få stöd i informationssökning inför studie- och yrkesval

Förbered dig inför vägledningssamtalet!

  • Fundera över vad du kan ta reda på själv och vad du behöver hjälp med av studie- och yrkesvägledare.
  • Notera frågor och funderingar på valfritt sätt som stöd för minnet.
  • Skicka in en kopia av ditt betyg till studie- och yrkesvägledaren innan samtalet, t ex gymnasiebetyg om du har studerat på gymnasiet.
  • Om du får förhinder är det viktigt att du avbokar din tid.

 

Tidsbokning

Om du är folkbokförd i en kommun som inte erbjuder den yrkesutbildning du vill läsa finns möjlighet att söka utbildningen via en annan kommun som erbjuder utbildningen i sitt kursutbud. Det kallas för interkommunal ersättning – en ersättning som din hemkommun betalar ut till en den andra kommunen du vill studera via. Det är din kommun som bekostar din utbildning och det är de som avgör om du blir beviljad en plats.

Även om du läser på distans via en annan kommun så behöver du komma till skolan för praktiska övningar och examinationer. Välj därför en kommun i närheten av den du bor i.

Gör så här

Steg 1. Hitta en kommun som erbjuder utbildningen och fyll i ansökan. Du hittar oftast ansökningshandlingar på den anordnande kommunens hemsida.

Steg 2. Skicka in ansökan till din hemkommun
Ansöker du via en e-tjänst, vilket är det vanligaste tillvägagångssättet, skriver du ut en papperskopia och skickar den till din hemkommun. Tänk på att yttrandet från din hemkommun ska vara inne senast den sista ansökningsdagen så var ute i god tid.

Steg 3. Invänta besked från din hemkommun (interkommunal ersättning)
När din hemkommun mottagit din ansökan tar de ställning till om de åtar sig att betala utbildningskostnaden för dig (interkommunal ersättning). Ett skriftligt beslut skickas både till dig och till den kommun som anordnar utbildningen.

Steg 4. Invänta besked om antagning från den anordnande kommunen
Den anordnande kommunen beslutar om du ska bli antagen. Om din hemkommun har sagt nej till att stå för utbildningskostnaden blir du vanligtvis inte antagen. Blir du antagen får du besked via den anordnade kommunen som ansvarar för att du kommer igång med dina studier.

 

Du kan också ställa en till vår vägledare.

Här kan du ställa dina frågor till vår vägledare. Fyll i formuläret och tryck på Skicka så svarar hon så fort hon får möjlighet.




Kontakt
Senast uppdaterad • 2021-11-24