Text

Säffles platsvarumärke

Vill du vara med och marknadsföra Säffle? Välkommen!

Vi vill att fler ska besöka, bosätta sig och etablera företag i Säffle. Vi tror att om vi tillsammans enas om hur vi berättar om vår plats och hur vi förmedlar känslan av den, får vi lättare att nå ut.

Vill du vara med och sprida bilden av Säffle? Här hoppas vi att du ska finna mod och inspiration att berätta om vår fantastiska plats.


Verktygslåda

Logotyper

Här kan du ladda ner platsen Säffles logotyp. En logga som har en tydlig symbolik platsen och flörtar med vattnet och vågformen.

Bilder

Här finns bilder du fritt kan använda!

Färger och typsnitt

Vill du göra din egen design i sann Säffle-look? Här finns guiden till rätt färger och fonter.

Texter

Vill du berätta om Säffle i en broschyr, på hemsidan eller i en rekryteringsannons? Här finns färdiga texter och inspiration!

Grafisk manual

Här finns den fullständiga grafiska manualen, för den hugade!

Inspiration

Om vi alla, företag, föreningar och privatpersoner använder samma budskap och uttryck när vi pratar om Säffle så kommer vi att ha lättare att nå ut med budskap om vår fantastiska plats. Här finns några exempel på hur man kan använda platsvarumärkets budskap och grafiska profil


Nu kör vi!

Vad är det som gör Säffle unikt? Vad har Säffle som ingen annan plats har? Vilka egenskaper är det som ingår i vårt DNA och vad vi lova den som besöker oss eller flyttar hit?


Vad är det som gör Säffle unikt?

Rötterna i skogen

Många platser kan skryta om sin vackra natur. Här är naturen inte bara vacker, den är så mycket mer. Skogen är ursprunget till flera av våra framgångsrika företag. Vi är en del av skogs- och pappersindustrin. Våra företag har innovativa lösningar som bidrar till trädets varsamma förädlingsresa till att på olika sätt skapa nytta i samhället.

Tekniskt driv

”Inte en dag utan framsteg” var en devis som myntades av Billeruds VD Christian Storjohann under början av 1900-talet, och vi kan konstatera att det präglat platsen sedan dess.

Sinne för kultur

I Säffle finns ett mycket aktivt kulturliv. I spetsen står Säffleoperan där professionella skådespelare och amatörer samsas på scen och där föreställningar ofta drar fulla hus.

Blicken på vattnet

Med vidsträckt kust vid Vänern och orörd vildmark med sjöar och skogstjärnar har Säffle unika naturvärden som lockar både invånare och besökare. Båtlivet och paddlingen för många till Lurö och Millesvik som är två av Vänerns finaste skärgårdar.


Vilka är Säffles egenskaper?

Familjär

Välkomnande, varm, glad, ödmjuk, naturnära, trygg, båda fötterna på jorden, värmländsk

Rymlig

Enkel, nära, öppen, bred, nytänkande, prestigelös

Cirkulär

Hållbar, slitstark, välgrundad, miljömedveten

Modig

Kartaktär, Egensinning, envis, nyfiken, ihärdig, "rätt på", spännande, utvecklande, kreativ


Varför har vi ett platsvarumärke?

Tillsammans är bäst! Vill du vara med och marknadsföra Säffle tillsammans med oss? Har du idéer om hur vi sprider den positiva Säfflebilden? Tveka inte att kontakta oss!

Syftet med platsvarumärket är att fler ska besöka, bosätta sig och etablera företag i Säffle. Vår kommuns framtida framgång är beroende av att Säfflebor, värmlänningar och personer bosatta i andra regioner ser på Säffle som en attraktiv plats där ständig utveckling sker.

Platsvarumärkesarbetet handlar inte bara om att ta fram en logga eller slogan, utan om att ta reda på hur Säffle uppfattas idag, och hur vi vill uppfattas i framtiden. Platsvarumärket i sig kommer inte göra att vi når vårt mål, men blir en viktig pusselbit i ett arbete som vi alla (kommun, företag, föreningar och invånare) bidrar till.

En viktig framgångsfaktor är insikten om att platsvarumärket samägs av alla som bor och verkar på platsen. Av den anledningen har vi engagerat näringsliv, föreningsliv, politiker och invånare i utvecklingen av platsvarumärket. Genom undersökningar, workshops och omvärldsanalyser har vi fått goda insikter om hur Säffle uppfattas idag och baserat på det, hur vi vill uppfattas i framtiden.

Genom insikterna från informationsinsamlingen har arbetsgruppen tagit fram en så kallad varumärkesplattform. Plattformen består bland annat av fyra profilbärare som är kopplade till skogens resurser, tekniskt driv, ett rikt kulturliv samt närhet till vatten.

Nu har vi tagit fram en grafisk profil och en verktygslåda fylld med material som är fritt att använda när du vill berätta om Säffle.