Bild
Kontakt

Paketering inom besöksnäring

Reflektioner kring paketering inom besöksnäringen från John Zafaradl, projektledare på Visit Värmland.

Varför ska jag paketera?
Att sammanfoga olika delar av en upplevelse/bo/äta/göra är i grunden ett sätt att tjäna mer pengar på gästen samt att underlätta för den potentiella gästen att välja just din anläggning/aktivitet – skapa en reseanledning. När jag har agerat stöd i paketeringsprocesser så förhåller jag mig ofta till komponenterna: Aktivitet, Boende, Mat, och även möjligheter till Transport.

Ett paket kan givetvis sakna någon del, det viktigaste är att du har en bild av vem som är den potentiella köparen - din målgrupp/e - för att de skall attraheras av just de komponenter du sammanfogat.
Så oavsett om du skapar en paketlösning från grunden, eller om du adderar ett mervärde till en befintlig produkt (du förädlar) så är ditt mål att skapa en kortare beslutsprocess för kunden, öppna upp för merförsäljning, underlätta ett snabbt beslut, och sist men inte minst: du tänker kundnytta! Bara genom att ta fram ett paket med olika komponenter som ingår i besöksnäringens egna lilla ”kostcirkel” så ökar du det sammanlagda värdet på det du sammanfogat. Du har skapat ett högre värde för kunden.

Från lågt värde till mervärde…
En paketering kan vara en väg att nå nya affärer då du normalt sett är i en lågsäsong. Man kan exempelvis nyttja den lediga kapaciteten på ett boende. Lägg till en ”gratis natt” till en weekend med den paketerade upplevelsen. Det kan vara en dag i anslutning till en helg som midsommar, men där beläggningen alltid är låg. Du ger gästen ytterligare ett köpincitament (gratis är gott), och har man dessutom kringtjänster, exempelvis restaurang, så öppnar det upp för fler affärer.

Vad händer då byggstenar i paketet saknas? Samverkan är viktigt!
Oavsett om du är ett aktivitetsföretag, en boendeanläggning eller exempelvis en restaurang så kan får man ofta förhålla sig till att ”ensam är inte stark” när det kommer paketering som skall tillgodose en specifik målgrupp/er. Nätverk och samarbete är betydelsefulla begrepp inom besöksnäringen och produktutvecklingsdelen - man måste bygga paket tillsammans. När ett paket är färdigbyggt så skall det ägas av en aktör, resterande aktörer som är delaktiga får agera underleverantörer. Att inte ha en produktägare när paketet skall marknadsföras och säljas är således fel väg att gå. Givetvis landar det tyngsta ansvaret på den som äger produkten, men i sin tur så skall den aktören ha en större del av kakan än vad underleverantörerna ska ha. Det är viktigt att man är överens om detta från första början.

Kortfattad reflektion kring svenska marknaden 2021:
Bilen blir viktig och områden som traditionellt sett attraherar svenskar och har naturliga utomhusupplevelser blir attraktiva. Många kräver mobilitet/flexibilitet och man kan anpassa upplevelsen/paketet efter just denna ”frihet” – det ger mer fria tyglar i din paketering. Lokalt kan det vara enkelt att föreslå rundresor – det behöver inte vara ett paket som ägs av någon utan baseras på områdets utbud.
Närmarknaden för den lokala och regionala besökaren kräver inte alltid komplicerade paketeringar – de som söker något i ditt närområde har oftast goda kunskaper om just den platsen/destinationen. Man kanske inte köper paket där precis allt ingår. Man har en ursprungsplan och köper exempelvis boende ett par dagar, men aktivitet för en dag. Detta öppnar för andra lokala aktörer att tillgodose efterfrågan på upplevelser under resterande dag/dagar. Det är alltså viktigt att känna till dina kollegor i närområdet, uppdatera varandra om utbud, öppettider och även priser samt vara inställd på att det bokas med kort varsel.

För en nationell marknad så våga stick ut, tänk utanför boxen när det kommer till paketering. Blandpaket fungerar och kan kännas ”rika på upplevelser”: fiska med guide ena dagen och provsmaka must i en gårdsbutik dagen efter… Även paket med ”friktion” lockar en del – erbjud exklusivitet via ett begränsat antal platser.
Soft adventure ligger mycket nära ovanstående målgrupper på en nationell marknad, men har varit en konstant trend som växt ytterligare med pandemin. Här ser man klientelet som söker tillrättalagda äventyr – en kombination av upplevelser i naturen, god mat, service och komfort. Gärna cykling, vandring och paddling utan en för stor fysisk utmaning.

Avslutningsvis vill jag tipsa om en del handfasta åtgärder som kan komma väl till pass i dessa tider. Marcus Eldh, grundare och ägare av Wild Sweden, berättar hur man corona-anpassar sin verksamhet samt en del matnyttig information av Marcus Ståhl kring paketering och lönsammare affärer:

https://www.marcuseldh.se/blogg Länk till annan webbplats.

https://www.turismnytt.se/marcus-stahl-11-tips-for-battre-paketering-och-lonsammare-affarer/ Länk till annan webbplats.

God fortsättning!

Med vänlig hälsning John Zafaradl, projektledare Visit Värmland.

Kontakt
  • Erika Andersson

    Projektledare, kommunikatör

    Kommunledningskontoret

    0533-68 13 23

    Forskningsvägen 1, Säffle

Senast uppdaterad • 2021-01-13