Instavänligt!

Från smäktande skärgårdsvyer och trolska skogar till vackra byggnader – Säffle bjuder på många miljöer för dig som vill knäppa den perfekta bilden.

9 Instagramvänliga platser

Upplevelsen är viktigast men självklart är det kul att få till den perfekta bilden också. Här är våra nio bästa tips på var du ska ta med kameran i Säffle!

von Echstedtska Gården

En originell och välbevarad 1700-talsgård med en charmig trädgård, mysigt kafé och vacker inredning. Här finns också Sveriges tjusigaste och mest Instagramvänliga utedass!

Krokstad Herrgård

Storslagen natur, vackra byggnader och rik kulturhistoria, allt detta finner du på härliga Krokstad Herrgård. Promenera i skogen eller ta dig ett spontandopp i älven. Allt gör sig bra på bild här – inte minst på våren när Krokstadsparken täcks av ett vitt hav av vitsippor. Missa inte heller den Instagramvänliga Krokstadallén!

Naturbyn

Vill du sova i ett litet hus mitt på sjön eller högt upp i en trädtopp? Då är Naturbyn platsen för dig. Här kan du fånga magiska moment på bild eller i en reel.

Esters Café

I bubblande kreativa Långserud finner du institutionen Esters Café. Här serveras magnifika glassar, hembakat fika och rykande gott kaffe i en lummig och mysig miljö. Se till att ha mobilen med dig för att kunna knäppa bilder på din utomordentliga glassupplevelse!

Seffle kanal

Det anrika kanalstråket mitt i Säffles stadskärna inbjuder till sköna promenader och möjlighet att ta en kopp kaffe eller en glass längs älvens porlande vatten. Här finns många av Säffles mest avfotograferade vyer – inte minst Stenmagasinet och Kanalcaféet sett från Kanalbron.

Lurö

Välkommen till natursköna Lurö. En fridfull ö mitt i Vänern med smäktande utsikt och storslagen natur åt vilket håll du än kollar (eller riktar kameran).

Duse Klippbad

Är du ute efter en magnifik solnedgång? Då tipsar vi dig att ta dig ut till Duse Udde klippbad med mäktiga Vänervyer ända fram till horisonten. Här kan du fånga de allra vackraste solnedgångarna på bild.

Paradisets Spa

På Paradisets Spa vid Vänerns kant kan du slappna av och släppa all stress. Vakna med Vänern precis vid sängkanten och starta dagen med ett bastubad och ett dopp i sjön. Några av Säffles mest fotovänliga solnedgångar utlovas.

Lilla Trädgårdscaféet

Här serveras tårtor i alla dess vackra slag. Slå dig ner på en pinnstol i den grönskande trädgården och hugg in i en tårtbit. Här utlovas en smakupplevelse som du sent kommer glömma.