10 000 följer Säffle kommun på Facebook
Sociala medier blir en allt viktigare kanal när det gäller att kommunicera och sprida information – inte minst för Sveriges kommuner. Säffle kommun tog klivet ut på Facebook redan 2010 och blev då en av de första kommunerna i Sverige med en egen Facebook-sida. De sista tre åren har intresset för kommunens sida exploderat. Nyligen passerades milstolpen 10 000 följare, som varje dag tar del av den kommunala informationen som läggs ut och interagerar genom att dela vidare och kommentera.
- Att vi har 10 000 människor anslutna till vår Facebook-sida är förstås en enorm resurs för Säffle kommun. Tack vare att vi metodiskt har byggt upp en stor krets av följare kan vi kommunicera ut viktig information som på kort tid når väldigt många människor, säger kommunchefen Ingemar Rosén.
Säffle kommun har de senaste åren toppat rankingar och vunnit flera utmärkelser för sin kommunikation på Facebook. Johan Österman, informatör på kommunledningskontoret och ansvarig för Säffle kommuns sociala medier, tror att den positiva responsen beror på att innehållet på sidan upplevs som tilltalande och varierande.
- Vi publicerar inte bara samhällsinformation utan också informationsfilmer, bilder från Säffle och inblickar från våra kommunala verksamheter. Vi belyser positiva initiativ och händelser i Säffle. Eftersom sidan har så många visningar under ett år är den ett viktigt och slagkraftigt verktyg för att marknadsföra Säffle och visa allt bra som händer här.