Säffle kommun har landets näst bästa Facebook-sida
En ny ranking av alla Sveriges kommuners närvaro i sociala medier visar att Säffle kommun befäster sin position i toppskiktet. Det är företaget Social Media Champion som har kartlagt Sveriges 290 kommuner och hur de kommunicerar på Facebook. I kvalitetsrankingen som baseras på kommunernas förmåga att skapa engagemang, besvara frågor, få spridning av information och den generella aktiviteten på sidan når Säffle en andraplats bland Sveriges alla kommuner.
- Vi lägger mycket tid på att kommunicera med våra invånare via sociala medier, vi märker att det uppskattas och att vi når ut. Det är väldigt kul att vi får ett kvitto på att vårt långsiktiga och metodiska arbete med vår närvaro på just Facebook ger resultat, säger Johan Österman, informatör på kommunledningskontoret och ansvarig för kommunens sociala medier.
Säffle kommun når även plats fem i Sverige när det gäller att skapa intresse bland följarna och hamnar på topp tio-listan när det gäller antalet följare i förhållande till kommunens invånarantal.
- Det är glädjande att så många väljer att följa Säffle kommun, både Säfflebor och andra som är nyfikna på vad som händer i Säffle. Många kommuner satsar hårt i sociala medier nu och därför är det extra kul att Säffle hänger med. Vi har haft ovanligt stor tillströmning på slutet och räknar med att nå 8000 följare ganska snart, en häftig siffra för en kommun med 15000 invånare, säger Johan Österman.
För Säffle kommun är sociala medier är ett effektivt forum för att snabbt få ut information, föra dialog med allmänheten och bygga kommunens varumärke, men det är viktigt att också använda sig av fler medier för att nå ut med informationen.
- För Säffle kommun är det förstås värdefull att ha en så stor informationskanal direkt till kommuninvånarna där vi når tusentals personer varje dag. De senaste månaderna har vi börjat använda oss allt mer av filmmediet för att berätta om Säffle vilket har fått ett fantastiskt genomslag. Samtidigt är viktigt att komma ihåg att inte alla har Facebook och att det är viktigt att informera på andra sätt, inte minst de lokala tidningarna, säger Johan Österman.