Kontakt

Nu pågår ID-märkning av sopkärl

Nu pågår ID-märkning av sopkärl!

Renhållningen i Säffle kommun har nu påbörjat arbetet med att ID-märka våra sopkärl.

Varje sopkärl förses med en plastbricka (RFID-tag) som innehåller ett chip med ett unikt ID-nummer som sedan kopplas till kundens uppgifter. Detta gör vi för att kvalitetssäkra renhållningsarbetet, och vi kommer att börja med sop- och tidningskärlen. Arbetet har redan påbörjats och vi räknar med att det kommer att pågå i 3 månader.

Kvalitetssäkringen innebär att vi på sikt kan säkerställa när ett kärl har blivit tömt och om det finns avvikelser som vi behöver kommunicera med våra kunder och vad de består i.

Vi kommer även ges möjlighet att optimera rutterna utifrån de geografiska hämtställena som blir möjligt tack vare GPS-koordinaterna för varje kärl som ska tas fram och knytas med RFID-taggen och streckkoden.

Idag får vi i bästa fall vänta till slutet av dagen med uppgifter från renhållarna på uppgifter som berör hämtningstid, avvikelser och dylikt.

Så här går märkningen till

RenoNordens personal kommer att förse varje sopkärl i ett område med en plastbricka som popnitas fast på kärlets framsida. Detta sker vid ordinarie tömning. Plastbrickan innehåller det unika ID-numret. De kommer även att klistra på en etikett på sopkärlet, som består av kundens adressuppgifter (ej namn) samt en streckkod. Personalen läser med hjälp av en handdator av streckkoden och sedan plastbrickan för att koppla ID-numret till kunduppgifterna. Tillsammans kommer de sen att identifiera kärlet vid soptömning.
Vi på Renhållningen tackar boende i områdena för hjälpen.

För att underlätta för vår personal är vi tacksamma om kärlet får stå kvar vid hämtningsstället hela dagen ordinarie tömningsdag.

På bilden ser ni Robert och PEO som sköter om taggningen.

Kontakt
  • Kundservice vatten- och renhållning

    Frågor om fakturor, abonnemang, kärl och tömning av sopor

    Teknik och fritid Säffle-Åmål

    0533-68 15 89

    Järnvägsgatan 9, Säffle

    Chatta med oss! Vi svarar gärna på dina frågor. Även om vi inte är på plats kan du använda chatten dygnet runt för att själv söka fram svaret på de flesta av dina frågor.

    Vår telefontid är vardagar mellan 09:30-12:00, men via chatt når du oss hela dagen.

Senast uppdaterad • 2019-11-22