Tips och inspiration från Sommarkul
Initiativet Sommarkul förgyllde sommaren för Säffles unga genom härliga och välbesökta idrottskvällar på Höglundaområdet. En av initiativtagarna, Fredrik Eriksson, berättar om hur man gick till väga.
Idén till Sommarkul föddes under våren 2024. Säffle kommun hade tillsammans med Stefan Källvik (ordförande i Säffle Köpmannaförening och ICA-handlare vid ICA Kvantum) en målsättning att skapa en rolig, meningsfull och kostnadsfri sommaraktivitet för Säffles ungdomar i åldrarna 13 till 19 år.
Sommarkul gav ungdomarna chansen att testa på olika idrotter på ett kul och avslappnat sätt under sommarmånaderna. Höglundaområdet var basen för aktiviteterna och ungdomarna fick uppleva flera härliga sommarkvällar där det idrottades för fullt samtidigt som solen gick ner.
Hur gick planeringen till och vilka föreningar deltog?
"Med hjälp av god samverkan tillsammans med lokala idrottsföreningar så möttes vi i arrangörsgruppen under våren och kom överens om när, hur och var Sommarkul skulle äga rum. Engagemanget var stort och planeringen gick smidigt.
Säffle SK, Säffle Innebandyförening, IFK Åmål, BMS Åminton, Rollspel Cosplay Gaming, ICA Kvantum och Säffle kommun deltog i arbetet. Föreningarna delade upp kvällarna så det utövades en idrott varje fredag kväll, förutom när det var basket och badminton som arrangerades samma kvällar.", säger Fredrik Eriksson, fritidskonsulent på Säffle kommun.
Hur blev mottagandet?
"I genomsnitt var det ett 40-tal ungdomar som kom på Sommarkul-kvällarna, med några undantag när vädret var mindre inbjudande. Stämningen var väldigt god och vi fick mycket positiv feedback. Det var många unga som uppskattade Sommarkul."
Är det något särskilt du tar med dig från Sommarkul?
"Avslutningskvällen den 16 augusti blev oerhört lyckad och minnesvärd. Samtliga föreningar deltog, och sensommarvädret var lika lysande som elljuset som lyste upp konstgräsplanen och ute-innebandyarenan. Vid grillplatsen bjöd Stefan Källvik med personal från ICA Kvantum på grillfest. En härlig kväll", säger Fredrik Eriksson.
Har du något bra tips till föreningar som funderar på att genomföra ett evenemang?
- "Var på tårna när det gäller marknadsföringen. Vi bjöd in både brett och målgruppsanpassat genom olika kanaler, däribland kommunens sociala medier, ute på skolor och på fritidsgården. Tack vare reportage i lokaltidningen fick vi ännu mer uppmärksamhet", tipsar Fredrik Eriksson.