Första advent

Under årets mörkaste månad är vi många som gärna tänder levande ljus i våra hem, något som tyvärr också syns i statistiken över bränder. För att undvika onödiga risker som kan uppstå under julveckorna följer här några tips som vi gärna ser att du tar del av:

• Gör till en tradition att byta batteri i brandvarnaren första advent. Kontrollera att brandvarnaren fungerar genom att trycka på testknappen. Är din brandvarnare äldre än 10 år är det dags att införskaffa en ny. Tänk på att det bör finnas minst en brandvarnare per våningsplan.
  • Ha som regel att den som tänt ett ljus ansvarar för att det blir släckt. Lämna aldrig ett levande ljus obevakat.
  • Ha gärna ett klistermärke på ytterdörren som påminner dig om att släcka ljusen. Klistermärken finns att hämta hos oss på Räddningstjänsten.
  • Lämna aldrig barn ensamma med levande ljus eller tomtebloss.
  • Undvik ljusstakar i brännbara material samt den traditionella vitlaven. Det finns snygga och mindre brandfarliga alternativ, till exempel vackra stenar, använd fantasin! Vill du ändå ha lav i ljusstaken, finns det behandlad lav att köpa i handeln. Tänk även på att placera ljusstaken på stadigt underlag där det inte finns risk att till exempel en gardin når lågan och fattar eld.
  • Ha aldrig levande ljus i julgranen
  • Tänd inte tomtebloss i en torr, barrande gran.
  • Julgransbelysning och elljusstakar ska släckas genom att sladden dras ut eller med strömbrytare. Släck inte belysningen genom att skruva ur en lampa, då detta kan orsaka gnistbildning.
  • Mattias Larsson

Räddningschef