Individuell vattenmätning med start 1 april

Individuell vattenmätning med start 1 april 2021

Säfflebostäder genomför ur ett hållbarhetsperspektiv individuell mätning och debitering på varm- och kallvatten. Metoden innebär att du som boende endast betalar för din egen faktiska förbrukning och kan därmed påverka din boendekostnad och miljöpåverkan. Som det har varit tidigare så har vattenförbrukningen ingått i grundhyran och alla har betalat lika oavsett om man är ensam i hushållet eller har en stor familj.

Anledningen till att ni nu kan se en lägre aprilhyra på hyresavin beror på att förbrukningen läses av och debiteras i efterhand på hyran. Hyressänkningen bygger på hur stor boytan är, då snittförbrukningen i regel följer storleken på lägenheterna (då fler rum oftast innebär fler personer i hushållet). Hyressänkningen ligger på 34,3kr/kvadratmeter per år. Den första hyran där förbrukningen står med blir i augusti då man mäter användningen kvartalsvis.

Den stora fördelen är att du endast betalar för din egen faktiska vattenförbrukning. Med den individuella mätningen har du en möjlighet att vara sparsam och därmed få mer pengar över i plånboken varje månad. Är du bortrest på semester en månad så har du inga kostnader alls för vatten under den perioden, det vill säga inga fasta kostnader alls.

De berörda fastigheterna är:

Gläntstigen 2, 4, 6, 8

Karlstadvägen 3 A-D

Karlstadvägen 5 A-B

Stenhusallén 2 A-D

Sveavägen 6 A-D

Vid frågor om hyran kontaktar ni Maria Karlsson på tel: 0533-68 17 02.

Mvh Säfflebostäder AB

Säffle kommun