
Åtgärder med anledning av Säffle kommuns ekonomiska underskott
Säffle kommun befinner sig i ett svårt ekonomiskt läge och prognosen för 2024 visar på ett underskott på drygt 50 miljoner kronor. Kommunens nämnder och bolagsstyrelser får i uppdrag att genomföra olika åtgärder utifrån den ekonomiska situationen.
– Kommunen befinner sig i ett allvarligt läge och verksamheterna kommer att behöva jobba med åtgärder som ger omedelbara besparingar under 2024. Förvaltningarna och bolagen behöver också arbeta med långsiktig effektivisering, nytänkande, prestigelös dialog och ansvarsfulla lösningar för att få en budget i balans under 2025, säger Markus Bäckström, kommunstyrelsens ordförande.
Stort underskott i socialnämnden
2023 hade kommunen ett underskott på 69,4 miljoner, varav socialnämndens verksamheter hade ett underskott på drygt 50 miljoner. Höga räntor och inflation gjorde att pensionskostnader och lånekostnader avvek negativt från budgeten med 20 miljoner kronor, vilket också bidrog till det negativa resultatet för kommunen. Kommunens negativa resultat kommer att behöva återställas inom tre år.
– Vi har utmaningar kopplat till demografin och behovet av välfärdstjänster ökar samtidigt som skatteintäkterna inte bedöms öka i samma takt, säger Markus Bäckström, kommunstyrelsens ordförande.
Flera åtgärder har påbörjats
I 2024 års budget avsattes resurser för att kunna genomlysa socialförvaltningens verksamheter med hjälp av en extern aktör.
De första rapporterna visar att socialförvaltningen har potential att minska sina kostnader med upp till 40 miljoner. Det har även gjorts en satsning på att analysera kommunens upphandlings- och inköpsprocess. Denna analys har visat att kommunkoncernen potentiellt kan spara 25-30 miljoner årligen med hjälp av en utvecklad upphandlings- och inköpsverksamhet. Det pågår också en genomlysning av barn- och utbildningsförvaltningens verksamhet.
Nämnderna och bolagen ska spara
Varje nämnd och bolag får i uppdrag att redovisa hur man ska få en budget i balans eller lämna överskott under 2024 och 2025.
– Nämnderna och bolagen befinner sig i väldigt olika ekonomiska situationer samtidigt som det är en utmaning för hela koncernen att vi ska utföra våra uppdrag inom given budget. Det kan handla om allt från kostnadseffektiviseringar, prioriteringar inom verksamheterna till alternativa finansieringsformer, säger Ingemar Rosén, kommundirektör.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har täta uppföljningar med socialförvaltningen och barn- och utbildningsförvaltningen. Även kommunens bolag omfattas av dialogmöten kring ekonomin.
Restriktioner för inköp och anställningar införs
Åtgärdsplanen innebär att restriktioner kring inköp och anställningar införs. Detta betyder att det endast är nödvändiga inköp för att bibehålla den ordinarie verksamheten som tillåts. Detta gäller även investeringar. Det införs även restriktioner som innebär att nyanställningar, tillsättning av vakanser och övertidsuttag ska minimeras.
Frågor och svar:
Hur har det blivit så här?
Under de senaste sex åren har Säffle kommun haft ett negativt resultat i fyra år. Anledningarna är flera. Enkelt uttryckt är kommunens kostym för stor och dyr i förhållande till intäkterna.
Vad gör kommunen för att komma till rätta med situationen?
- Genomlysningar och efterföljande åtgärder
Flera av kommunens verksamheter har analyserats för att hitta sätt att effektivisera och minska kostnader. Inom socialförvaltningen har hittills framkommit att man bör kunna minska kostnaderna med upp till 40 miljoner årligen. - Bättre inköpsprocess
En analys av kommunens inköpsprocess visar att kommunkoncernen kan minska sina kostnader kraftigt över tid. Det kan handla om 25-30 miljoner. - Intäktsökningar
Verksamheterna ska arbeta för att få in extern finansiering, så som projektfinansiering till utvecklings- och effektiviseringsarbete. - Mål, styrmodell och dialog
Kommunfullmäktige har beslutat om nya fullmäktigemål och en ny vision. Man har även bestämt att kommunkoncernen ska arbeta enligt en ny styrmodell. I denna styrmodell är dialog ett viktigt verktyg för att skapa strukturerade samtal om vision, mål, strategier, förhållningssätt, planer och resultat samt kvalitet i syfte att skapa gemensamma bilder, förståelse, goda relationer, tillit och kontroll. - Restriktioner för inköp och anställning
Endast de inköp som är nödvändiga för den ordinarie verksamheten tillåts. Verksamheterna ska minimera nyanställningar, tillsättning av vakanser och övertidsuttag.
Vad innebär restriktionerna för inköpsstopp?
Endast de inköp som är absolut nödvändiga för att bibehålla den ordinarie verksamheten får göras och ska förankras hos förvaltningschef. Detta gäller även investeringar.
Vad innebär restriktionerna för personaltillsättning och personalkostnader?
Varje tillsättning ska övervägas noga och förankras med förvaltningschef. Det samma gäller personal med tidsbegränsad anställning.