Bild
Kontakt

Delar av genomlysningen av socialförvaltningens verksamhet är klar

I oktober 2023 beslutades det att en genomlysning av socialförvaltningens verksamhet skulle genomföras. IFO, individ och familjeomsorgen, var först ut och nu har även verksamheten inom ”vård och omsorg” och ”hälsa och sjukvård” undersökts och analyserats.

Genomlysningen av verksamheterna gör man med anledning av det ansträngda ekonomiska läget. Denna genomlysning behandlar delar som budget, arbetsmiljö, rättssäkerhet och organisation.

Inom avdelningarna ”vård och omsorg” och ”hälsa och sjukvård” har bland annat följande delar undersökts:

  • Kostnad per brukare inom äldreomsorgen - jämförelse av kostnader med andra kommuner, det vill säga vad äldreomsorgen borde kosta om kommunen bedrev sin verksamhet med genomsnittlig ambitionsnivå och effektivitet.
  • Hur många som bor på särskilt boende – jämförelse med övriga Sverige.
  • Brukarbedömning - hur nöjda brukarna är med sitt särskilda boende eller sin hemtjänst.
  • Kostnad för hemtjänst – antal beviljade timmar, planerade timmar och utförda timmar.
  • Kostnader för hälso-, sjuk- och korttidsvård för personer över 65 år - jämförelse med övriga Sverige.
  • Intervjuer med personal i alla led

Börjar med biståndsprocessen

Utredningen visar att det finns flera åtgärder som kan genomföras för att minska kostnaderna. Förvaltningen har redan påbörjat effektiviseringsarbetet, bland annat genom att se över biståndsprocessen.

"Vi har redan börjat se över biståndsprocessen, handläggningen och våra arbetsmodeller. Vi kommer att arbeta mer enligt IBIC - individens behov i centrum. I nuläget ser vi att det finns ett glapp mellan den biståndsbedömda tiden, den planerade tiden och tiden som sedan utförs i hemtjänsten", säger Agneta A Pettersson, socialchef.

Utförd tid inom hemtjänsten

Inom hemtjänstens område finns det flera delar att arbeta med. Det handlar bland annat om att se över riktlinjer för arbetet, om att följa upp de beslut som fattas och ett förändrat arbetssätt.

"Vi har en högre kostnad för vår hemtjänst än jämförbara kommuner. Det beror på flera faktorer och vi kommer att behöva jobba på flera fronter för att kunna effektivisera vår verksamhet. Ett nytt förfrågningsunderlag för utförare av hemtjänst enligt LOV (Lagen om valfrihet) är ett konkret exempel på en åtgärd som redan vidtagits", säger Agneta A Pettersson.

Krävs ett långsiktigt arbete

Åtgärderna som föreslås i utredningen är flera och att genomföra dem kommer att ta tid. Även om förvaltningen har påbörjat arbetet är det många delar som återstår.

"Vi behöver jobba långsiktigt med att effektivisera vår verksamhet, samtidigt som vi behöver säkerställa kvalitet, patientsäkerhet och arbetsmiljö för vår personal", säger Agneta A Pettersson, socialchef.

Kontakt
  • Agneta Andersson Pettersson

    Socialchef

    Socialförvaltningen

    0533-68 16 72

  • Socialförvaltningens reception

    Socialförvaltningens reception

    Socialförvaltningen

    0533-68 10 00, 0533-68 16 77

    Järnvägsgatan 13, Säffle (postadress: Säffle kommun, Socialförvaltningen,
    661 80 Säffle

    Receptionens öppettider (helgfria vardagar)
    08:30-09:30
    09:50-12:00
    13:00-15:30

    Våra handläggare träffas på telefontid (helgfria vardagar)
    08:30-09:30

    Socialkontorets jourtelefon (efter kontorstid). Gäller enbart akuta ärenden avseende individ- och familjeomsorg som inte kan avvakta till telefontid nästa vardag.
    070-292 57 58


Senast uppdaterad • 2024-09-30