Du är här: Start / Näringsliv & arbete / Tillstånd & regler / Serveringstillstånd

Serveringstillstånd

Servering

För att bedriva servering med alkoholdrycker krävs serveringstillstånd från kommunen. Kommunen handläggar ansökningar om serveringstillstånd för evenemang som är öppna för allmänheten, men även för tillställningar i slutna sällskap. Tillstånden kan vara av permanent eller temporär art.

 Kommunen har dessutom tillsynsskyldighet över serveringsställen där serveringstillstånd utfärdats.

För att säkerställa att kommunen kommer handlägga ditt ärende inför sommaren, är det av vikt att ni inkommer med ansökan senast 30 april.

Avgift för ansökan om

  • Stadigvarande serveringstillstånd är 7 000 kronor
  • Utvidgade tillstånd/ändring i befintligt tillstånd 2 500 kronor
  • Utökade serveringstider 2 500 kronor
  • Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten för de som redan har serveringstillstånd i Säffle kommun 3 000 kronor
  • Övriga som söker tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten/provsmakning enligt 8 kap. 6 § 2 punkten 5 000 kronor
  • Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten vid ytterligare ansökan och förhållanden är exakt lika som vid första tillfället, gäller inom en tremånadersperiod från första ansökningstillfället 1 500 kronor
  • Byte av majoritetsägare 2 500 kronor
  • Byte av delägare 1 500 kronor
  • Ansökan från konkursförvaltare 1 500 kronor
  • Tillfälligt tillstånd till slutna sällskap 400 kronor
  • Anmälan från cateringföretag från annan kommun om servering i Säffle kommun till slutna sällskap 400 kronor
  • Registeravgift för anmälan enligt alkohollagen, t.ex. kryddning av egen snaps/provsmakning 8 kap. 6 § 1 punkten, 8 kap. 7 § 1 st, anmälan om catering från företag i kommunen 200 kronor

Ansökningsavgiften skall vara betald innan ansökan behandlas. Betalning sker till plusgiro 7 69 59 - 6 eller bankgiro 883 - 0150, ange 53101 - 31105 - 267 som betalningsreferens.

Sidan uppdaterad den 15 mars 2017

Lämna synpunkt på sidan