Klagomål

Barn- och utbildningsnämndens rutiner för klagomål

Vi har som målsättning att Säffles kommunala förskola/skola/gymnasieskola ska hålla en hög kvalitet och erbjuda en god studiemiljö för våra barn och ungdomar.

Du som vårdnadshavare eller elev har möjlighet att framföra klagomål eller förbättringsförslag på förskolan/skolan/gymnasieskolan. Genom Dina frågor kan vi bemöta det enskilda ärendet och på så

sätt också utveckla verksamheten.

Frågor och svar

Hur gör jag om jag vill framföra klagomål?

  • Vänd Dig till närmast ansvarig för verksamheten,

Måste jag lämna ett skriftligt klagomål?

  • Det underlättar om Du skriver ner Dina tankar och funderingar, men Du kan givetvis ringa och prata med den som är ansvarig för verksamheten.

Vem läser allt jag skriver?

  • Allt som kommer in till kommunen är offentlig handling och kan i princip läsas av vem som helst. Undantagsvis kan vissa skrivelser eller delar av dessa beläggas med sekretess.

Tas anonyma klagomål emot?

  • Ja.

När får jag svar?

  • Vi lämnar svar inom 10 arbetsdagar om inte frågeställningen är så komplex att vi behöver mer tid. Vi kontaktar Dig i så fall.

Lönar det sig att lämna klagomål?

  • Ja. Svaret kan ge Dig en förklaring och ökad förståelse för Din fråga.

Sidan uppdaterad den 28 februari 2017

Lämna synpunkt på sidan